LEGE nr. 10 din 18 ianuarie 1995
(*actualizată*)
privind calitatea în construcţii
EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL
OFICIAL nr. 12 din 24 ianuarie 1995
Data intrarii in
vigoare : 24 ianuarie 1995
Forma actualizata
valabila la data de : 1 septembrie 2015
Prezenta forma
actualizata este valabila de la 31 august 2015
pana la data selectata
----------
──────────
*) Notă CTCE:
Forma actualizată a acestui act normativ la data de 1 septembrie
2015 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C.
"Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin
includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de
către: HOTĂRÂREA nr. 498 din 24
mai 2001; LEGEA
nr. 587 din 29 octombrie 2002; LEGEA
nr. 123 din 5 mai 2007; LEGEA
nr. 187 din 24 octombrie 2012; LEGEA
nr. 177 din 30 iunie 2015.
Conţinutul acestui act aparţine exclusiv S.C. Centrul
Teritorial de Calcul Electronic S.A. Piatra-Neamţ şi nu este un
document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilor.
──────────
──────────
*) Notă CTCE:
Articolul II şi III din LEGEA
nr. 177 din 30 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr.
484 din 2 iulie 2015 prevăd:
"Articolul II
În cuprinsul Legii nr. 10/1995
privind calitatea în construcţii, cu modificările şi
completările ulterioare, următoarele sintagme se vor înlocui
după cum urmează:
a) "Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajării
Teritoriului" cu "Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Administraţiei Publice";
b) "Inspecţia de stat în construcţii, lucrări
publice, urbanism şi amenajarea teritoriului" cu "Inspectoratul
de Stat în Construcţii - I.S.C.";
c) "conducerea şi asigurarea calităţii" cu
"managementul calităţii";
d) "agenţi economici" cu "operatori economici";
e) "exigenţe/cerinţe esenţiale" cu
"cerinţe fundamentale";
f) "diriginte de specialitate" cu "diriginte de
şantier autorizat";
g) "responsabil tehnic cu execuţia atestat" cu
"responsabil tehnic cu execuţia autorizat";
h) "igienă, sănătate şi mediu" cu
"igienă, sănătate şi mediu înconjurător";
i) "siguranţă în exploatare" cu
"siguranţă şi accesibilitate în exploatare";
j) "certificarea calităţii produselor" cu
"certificarea performanţei şi a conformităţii produselor
pentru construcţii";
k) "agrementele tehnice pentru produse, procedee şi
echipamente noi în construcţii" cu "agrementele tehnice în
construcţii".
Articolul III
(1) Prezenta lege intră în vigoare la 60 de zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia
măsurilor prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. g) şi art. 29^1,
care intră în vigoare la 12 luni de la data intrării în vigoare a
prezentei legi.
(2) În aplicarea prevederilor art. 20^1 alin. (2) lit. b), în termen de
4 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Inspectoratul de
Stat în Construcţii - I.S.C. va elabora procedura privind autorizarea
şi exercitarea dreptului de practică a responsabililor tehnici cu
execuţia şi va prelua de la Ministerul Dezvoltării Regionale
şi Administraţiei Publice lista specialiştilor cu activitate în
construcţii atestaţi pentru competenţa de responsabil tehnic cu
execuţia şi matca aferentă certificatelor de atestare
tehnico-profesională emise pe numele acestora. Procedura privind
autorizarea şi exercitarea dreptului de practică a responsabililor
tehnici cu execuţia se aprobă prin ordin al ministrului
dezvoltării regionale şi administraţiei publice."
──────────
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Calitatea construcţiilor este
rezultanta totalităţii performantelor de comportare a acestora în
exploatare, în scopul satisfacerii, pe întreaga durata de existenta, a
cerinţelor fundamentale ale utilizatorilor şi
colectivităţilor.
Cerinţele fundamentale privind
calitatea instalaţiilor şi a echipamentelor tehnologice de
producţie se stabilesc şi se realizează pe baza de
reglementări specifice fiecărui domeniu de activitate.
----------
Art. 1 a fost modificat de lit. e) a art. II din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015, prin înlocuirea
unei sintagme.
ART. 2
(1) Prevederile prezentei legi se
aplică construcţiilor şi instalaţiilor aferente acestora,
denumite în continuare construcţii, în etapele de proiectare,
execuţie şi recepţie a construcţiilor, precum şi în
etapele de exploatare şi intervenţii la construcţiile existente
şi de postutilizare a acestora, indiferent de forma de proprietate,
destinaţie, categorie şi clasă de importanţă sau
sursă de finanţare, în scopul protejării vieţii oamenilor,
a bunurilor acestora, a societăţii şi a mediului înconjurător.
(2) Instalaţiile prevăzute la
alin. (1) cuprind instalaţiile electrice, sanitare, termice, de gaze, de
ventilaţie, de climatizare/condiţionare aer, de alimentare cu
apă şi de canalizare, exclusiv instalaţiile, utilajele şi
echipamentele tehnologice din interiorul sau exteriorul construcţiilor.
----------
Art. 2 a fost modificat de pct. 1
al art. I din LEGEA nr. 177 din
30 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2
iulie 2015.
ART. 3
Prin prezenta lege se instituie sistemul calităţii în
construcţii, care să conducă la realizarea şi exploatarea
unor construcţii de calitate corespunzătoare, în scopul protejării
vieţii oamenilor, a bunurilor acestora, a societăţii şi a
mediului înconjurător.
ART. 4
Sistemul calităţii în construcţii se aplica în mod
diferenţiat în funcţie de categoriile de importanta ale
construcţiilor, conform regulamentelor şi procedurilor de aplicare a
fiecărei componente a sistemului.
Clasificarea în categorii de importanta a construcţiilor se face în
funcţie de complexitate, destinaţie, mod de utilizare, grad de risc
sub aspectul siguranţei, precum şi după considerentele
economice.
ART. 5
(1) Pentru obţinerea unor
construcţii de calitate sunt obligatorii realizarea şi
menţinerea, pe întreaga durată de existenţă a
construcţiilor, a următoarelor cerinţe fundamentale aplicabile:
a) rezistenţă mecanică
şi stabilitate;
b) securitate la incendiu;
c) igienă, sănătate şi
mediu înconjurător;
d)
siguranţă şi accesibilitate în exploatare;
e) protecţie împotriva zgomotului;
f) economie de energie şi izolare
termică;
g) utilizare sustenabilă a resurselor
naturale.*)
(2) Aplicarea cerinţelor fundamentale
se stabileşte pe domenii/subdomenii şi categorii de construcţii
şi pe specialităţi pentru instalaţiile aferente
construcţiilor, prin regulamente şi reglementări tehnice în
construcţii.
----------
Art. 5 a fost modificat de pct. 2 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
──────────
*) Notă CTCE:
Conform alin. (1) al art.
III din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015 publicată în MONITORUL
OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015, "Prezenta lege intră în vigoare la
60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea
I, cu excepţia măsurilor prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. g)
şi art. 29^1, care intră în vigoare la 12 luni de la data
intrării în vigoare a prezentei legi".
──────────
ART. 6
(1) Obligaţiile privind asigurarea
cerinţelor fundamentale prevăzute la art. 5, în toate etapele
prevăzute la art. 2, revin factorilor implicaţi, potrivit responsabilităţilor
fiecăruia stabilite în condiţiile legii.
(2) În sensul prezentei legi, factorii
implicaţi prevăzuţi la alin. (1) sunt: investitorii,
proprietarii, administratorii, utilizatorii, executanţii,
cercetătorii, proiectanţii, verificatorii de proiecte atestaţi,
experţii tehnici atestaţi, auditorii energetici pentru clădiri
atestaţi, responsabilii tehnici cu execuţia autorizaţi,
diriginţii de şantier autorizaţi, producătorii/fabricanţii
de produse pentru construcţii, reprezentanţii autorizaţi ai
acestora, importatorii, distribuitorii de produse pentru construcţii,
organismele de evaluare şi verificare a constanţei performanţei
produselor pentru construcţii, organismele de evaluare tehnică
europeană în construcţii, organismele elaboratoare de agremente
tehnice în construcţii, laboratoarele de analize şi încercări în
construcţii.
----------
Art. 6 a fost modificat de pct. 3 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
ART. 7
În contractele care se încheie ori,
după caz, în dispoziţiile sau în autorizaţiile ce se emit,
factorii prevăzuţi la articolul precedent sunt obligaţi să
înscrie clauzele referitoare la nivelul de calitate al construcţiilor,
corespunzătoare cerinţelor fundamentale, precum şi
garanţiile materiale şi alte prevederi, care să conducă la
realizarea acestor clauze.
În contracte nu se pot înscrie niveluri
şi cerinţe fundamentale, referitoare la calitate, inferioare
reglementărilor în vigoare, cu privire la cerinţele fundamentale
prevăzute la art. 5.
----------
Art. 7 a fost modificat de lit. e) a art. II din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015, prin înlocuirea
unei sintagme.
CAP. II
Sistemul calităţii în construcţii
ART. 8
Sistemul calităţii în construcţii reprezintă
ansamblul de structuri organizatorice, responsabilităţi, regulamente,
proceduri şi mijloace, care concura la realizarea calităţii
construcţiilor în toate etapele de concepere, realizare, exploatare
şi postutilizare a acestora.
ART. 9
Sistemul calităţii în
construcţii se compune din:
a) activitatea de reglementare în
construcţii;
b) certificarea performanţei şi a
conformităţii produselor pentru construcţii;
c) agrementul tehnic în construcţii;
d) verificarea şi expertizarea
tehnică a proiectelor;
e) verificarea calităţii
lucrărilor executate, expertizarea tehnică a execuţiei
lucrărilor şi a construcţiilor, precum şi auditul energetic
al clădirilor;
f) managementul calităţii în construcţii;
g) acreditarea şi/sau autorizarea
laboratoarelor de analize şi încercări în construcţii;
h) activitatea metrologică în
construcţii;
i) recepţia construcţiilor;
j) urmărirea comportării în
exploatare şi intervenţii la construcţiile existente, precum
şi postutilizarea construcţiilor;
k) exercitarea controlului de stat al
calităţii în construcţii;
l) atestarea tehnico-profesională
şi autorizarea specialiştilor care desfăşoară
activitate în construcţii.
----------
Art. 9 a fost modificat de pct. 4 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
ART. 10
(1) Activitatea de reglementare în
construcţii cuprinde elaborarea de reglementări tehnice în domeniu,
precum şi activităţi specifice, corelative activităţii
de reglementare, precum cercetare, testări, documentaţii, studii,
audit, bănci de date, realizare de prototipuri.
(2) Reglementările tehnice cuprind
prevederi privind proiectarea şi execuţia construcţiilor,
eficienţa energetică în clădiri, inspecţia tehnică în
exploatare a echipamentelor şi utilajelor tehnologice, precum şi a
instalaţiilor pentru construcţii, cerinţe şi nivele de
performanţă la produse pentru construcţii, exploatarea şi
intervenţii în exploatare la construcţii existente, precum şi
postutilizarea construcţiilor, a căror aplicare este obligatorie în
vederea asigurării cerinţelor fundamentale aplicabile
construcţiilor. Aceste reglementări se aprobă prin ordin al
ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice
şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
----------
Art. 10 a fost modificat de pct. 5 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
ART. 11
(1) Certificarea performanţei
produselor pentru construcţii cu specificaţii tehnice de
referinţă armonizate, respectiv certificarea conformităţii
acestora cu specificaţii tehnice de referinţă nearmonizate se
efectuează, prin grija producătorului/fabricantului, de către
organisme notificate/desemnate/acreditate/abilitate, în conformitate cu
regulamentele şi procedurile aplicabile.
(2) Produsele pentru construcţii
trebuie să asigure nivelul de calitate corespunzător cerinţelor
fundamentale aplicabile construcţiilor în funcţie de utilizarea
preconizată a acestora.
(3) La lucrările de construcţii
se interzice utilizarea de produse pentru construcţii fără
certificarea şi declararea, în condiţiile legii, a performanţei,
respectiv a conformităţii acestora.
----------
Art. 11 a fost modificat de pct. 6 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
ART. 12
Agrementele tehnice în construcţii
stabilesc, în condiţiile prezentei legi, aptitudinea de utilizare,
condiţiile de fabricaţie, de transport, de depozitare, de punere în
opera şi de întreţinerea a acestora.
----------
Primul alin. al art. 12 a fost modificat de lit. k) a art. II din LEGEA nr. 177 din
30 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2
iulie 2015, prin înlocuirea unei sintagme.
La lucrările de construcţii care
trebuie să asigure nivelul de calitate conform cerinţelor
fundamentale se vor folosi produse, procedee şi echipamente
tradiţionale, precum şi altele noi pentru care există agremente
tehnice corespunzătoare.
----------
Alin. 2 al art. 12 a fost modificat de lit.
e) a art. II din LEGEA nr. 177 din
30 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2
iulie 2015, prin înlocuirea unei sintagme.
ART. 13
(1) Verificarea proiectelor privind
respectarea reglementărilor tehnice referitoare la cerinţele
fundamentale aplicabile se efectuează de către specialişti
verificatori de proiecte atestaţi pe domenii/subdomenii şi
specialităţi, alţii decât specialiştii elaboratori ai
proiectelor. Verificatorul de proiect atestat nu poate verifica şi
ştampila proiectele întocmite de el, proiectele la a căror elaborare
a participat sau proiectele pentru care, în calitate de expert tehnic atestat,
a elaborat raportul de expertiză tehnică.
(2) Se interzice utilizarea proiectelor
tehnice şi a detaliilor de execuţie, neverificate în condiţiile
alin. (1) coroborat cu prevederile art. 5 alin. (2).
(3) Verificarea calităţii
lucrărilor executate pentru realizarea construcţiilor şi a
intervenţiilor la construcţiile existente, pentru care se emit, în
condiţiile legii, autorizaţii de construire sau de desfiinţare,
este obligatorie şi se efectuează de către investitori prin
diriginţi de şantier autorizaţi, angajaţi ai investitorilor
şi prin responsabili tehnici cu execuţia autorizaţi,
angajaţi ai executanţilor.
(4) Expertizarea tehnică a
proiectelor, a execuţiei lucrărilor şi a construcţiilor se
efectuează de către experţi tehnici atestaţi pe
domenii/subdomenii şi specialităţi.
----------
Art. 13 a fost modificat de pct. 7 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
ART. 14
(1) Managementul calităţii în
construcţii implică strategii şi măsuri specifice pentru
asigurarea respectării cerinţelor fundamentale aplicabile
construcţiilor şi constituie obligaţia tuturor factorilor care
participă la etapele prevăzute la art. 2.
(2)
Operatorii economici care execută lucrări de construcţii
asigură nivelul de calitate corespunzător cerinţelor
fundamentale, prin personal propriu şi responsabili tehnici cu execuţia
autorizaţi, precum şi printr-un sistem propriu conceput şi
realizat.
----------
Art. 14 a fost modificat de pct. 8 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
ART. 15
Autorizarea şi acreditarea laboratoarelor de analize şi
încercări în construcţii se fac în conformitate cu prevederile
legale.
ART. 16
Asigurarea activităţii metrologice în construcţii se
realizează conform prevederilor legale privind etalonarea, verificarea
şi menţinerea în stare de funcţionare a mijloacelor de
măsurare şi control utilizate în acest domeniu.
ART. 17
(1) Recepţia construcţiilor
constituie certificarea realizării acestora pe baza examinării lor
nemijlocite, în conformitate cu documentaţia de execuţie şi cu
documentele cuprinse în cartea tehnică a construcţiei.
(2) Cartea tehnică a construcţiei
cuprinde documentaţia privind proiectarea, documentaţia privind
execuţia, documentaţia privind recepţia şi
documentaţia privind urmărirea comportării în exploatare şi
intervenţii asupra construcţiei, se întocmeşte prin grija
investitorului şi se predă proprietarului construcţiei, astfel:
documentaţia privind proiectarea şi documentaţia privind
execuţia, la recepţia la terminarea lucrărilor, iar
documentaţia privind recepţia, precum şi documentaţia
privind urmărirea comportării în exploatare şi intervenţii
asupra construcţiei la recepţia finală a lucrărilor de
construcţii.
(3) Proprietarii construcţiilor au
obligaţia să păstreze şi să completeze la zi
documentaţia tehnică privind urmărirea comportării în
exploatare şi intervenţii asupra acestora. Prevederile din cartea
tehnică a construcţiei referitoare la exploatare sunt obligatorii
pentru proprietar, administrator şi utilizator. În cazul asociaţiei
de proprietari, cartea tehnică a construcţiei se păstrează
şi se completează la zi de către administrator. La
înstrăinarea construcţiei, cartea tehnică se predă noului
proprietar.
(4) Recepţia construcţiilor se
face de către investitor/proprietar, în prezenţa proiectantului
şi a executantului şi/sau reprezentanţilor de specialitate,
legal desemnaţi de aceştia.
----------
Art. 17 a fost modificat de pct. 9 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
ART. 18
(1) Urmărirea comportării în
exploatare a construcţiilor se face pe toată durata de
existenţă a acestora şi cuprinde ansamblul de
activităţi privind examinarea directă sau investigarea cu
mijloace de observare şi măsurare specifice, în scopul
menţinerii cerinţelor fundamentale.
(2) Intervenţiile la
construcţiile existente se referă la lucrări de construire,
reconstruire, sprijinire provizorie a elementelor avariate, desfiinţare
parţială, consolidare, reparaţie, modificare, extindere,
reabilitare termică, creştere a performanţei energetice,
renovare majoră sau complexă, după caz, schimbare de
destinaţie, protejare, restaurare, conservare, desfiinţare
totală. Acestea se efectuează în baza unei expertize tehnice
întocmite de un expert tehnic atestat şi, după caz, în baza unui
audit energetic întocmit de un auditor energetic pentru clădiri atestat,
cuprind proiectarea, execuţia şi recepţia lucrărilor care
necesită emiterea în condiţiile legii a autorizaţiei de
construire sau de desfiinţare, după caz. Intervenţiile la
construcţiile existente se consemnează obligatoriu în cartea
tehnică a construcţiei.
----------
Art. 18 a fost modificat de pct. 10 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
ART. 19
Postutilizarea construcţiilor cuprinde activităţile de
dezafectare, demontare şi demolare a construcţiilor, de
recondiţionare şi de refolosire a elementelor şi a produselor
recuperabile, precum şi reciclarea deşeurilor cu asigurarea
protecţiei mediului potrivit legii.
ART. 20
(1) Controlul de stat al
calităţii în construcţii cuprinde inspecţii la investitori,
la unităţile de proiectare, de execuţie, de exploatare şi
de postutilizare a construcţiilor, privind existenţa şi
respectarea sistemului calităţii în construcţii.
(2) Controlul de stat al
calităţii în construcţii se exercită de către
Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C., care răspunde de
executarea controlului statului cu privire la aplicarea unitară a
prevederilor legale în domeniul calităţii construcţiilor.
(3) Prin excepţie de la prevederile
alin. (2) nu se supun controlului de stat al calităţii în
construcţii, exercitat de către Inspectoratul de Stat în
Construcţii - I.S.C., locuinţele unifamiliale parter şi anexele
gospodăreşti din proprietatea persoanelor fizice, situate în mediul
rural şi în satele aparţinătoare municipiilor şi
oraşelor, precum şi construcţiile provizorii şi
lucrările care se pot executa fără autorizaţie de
construire, potrivit legii.
----------
Art. 20 a fost modificat de pct. 11 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
ART. 20^1
(1) Ministerul Dezvoltării Regionale
şi Administraţiei Publice organizează atestarea tehnico-profesională
a specialiştilor care desfăşoară activitate în
construcţii - verificatori de proiecte, experţi tehnici, auditori
energetici pentru clădiri - pe domenii/subdomenii şi categorii de
construcţii şi pe specialităţi pentru instalaţiile
aferente construcţiilor, corespunzător cerinţelor fundamentale,
precum şi confirmarea periodică privind exercitarea dreptului de
practică al acestora.
(2) Inspectoratul de Stat în
Construcţii - I.S.C. organizează:
a) autorizarea laboratoarelor de analize
şi încercări;
b) autorizarea responsabililor tehnici cu
execuţia şi a diriginţilor de şantier, precum şi
confirmarea periodică privind exercitarea dreptului de practică al
acestora.*)
(3) Tarifele pentru atestare şi
autorizare se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării regionale
şi administraţiei publice şi se suportă de
părţile interesate.
----------
Art. 20^1 a fost introdus de pct. 12 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
──────────
*) Notă CTCE:
A se vedea şi alin. (2) al art.
III din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015 publicată în MONITORUL
OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015, care prevede: "În aplicarea prevederilor
art. 20^1 alin. (2) lit. b), în termen de 4 luni de la data intrării în
vigoare a prezentei legi, Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C. va
elabora procedura privind autorizarea şi exercitarea dreptului de
practică a responsabililor tehnici cu execuţia şi va prelua de
la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice
lista specialiştilor cu activitate în construcţii atestaţi
pentru competenţa de responsabil tehnic cu execuţia şi matca
aferentă certificatelor de atestare tehnico-profesională emise pe
numele acestora. Procedura privind autorizarea şi exercitarea dreptului de
practică a responsabililor tehnici cu execuţia se aprobă prin
ordin al ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei
publice".
──────────
CAP. III
Obligaţii şi răspunderi
Secţiunea 1
Obligaţii şi răspunderi ale investitorilor
ART. 21
Investitorii sunt persoane fizice sau juridice care finanţează
şi realizează investiţii sau intervenţii la
construcţiile existente în sensul legii şi au următoarele
obligaţii principale referitoare la calitatea construcţiilor.
a) stabilirea nivelului calitativ ce trebuie realizat prin proiectare
şi execuţie pe baza reglementărilor tehnice, precum şi a
studiilor şi cercetărilor efectuate;
b) obţinerea acordurilor şi a avizelor prevăzute de lege,
precum şi a autorizaţiei de construire;
c) asigurarea verificării proiectelor prin specialişti
verificatori de proiecte atestaţi;
d) asigurarea verificării
execuţiei corecte a lucrărilor de construcţii prin
diriginţi de şantier autorizaţi sau operatori economici de
consultanţa specializaţi, pe tot parcursul lucrărilor;
----------
Lit. d) a art. 21 a fost modificată de lit. d) şi f) ale art. II din LEGEA nr. 177 din
30 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2
iulie 2015, prin înlocuirea unei sintagme.
e) acţionarea în vederea soluţionării
neconformităţilor, a defectelor apărute pe parcursul
execuţiei lucrărilor, precum şi a deficienţelor
proiectelor;
f) asigurarea recepţiei lucrărilor de construcţii la
terminarea lucrărilor şi la expirarea perioadei de garanţie;
g) întocmirea cărţii tehnice a construcţiei şi
predarea acesteia către proprietar;
h) expertizarea construcţiilor de către experţi tehnici
atestaţi, în situaţiile în care la aceste construcţii se executa
lucrări de natura celor prevăzute la art. 18 alin. 2 al prezentei
legi.
Secţiunea 2
Obligaţii şi răspunderi ale proiectanţilor
ART. 22
Proiectanţii de construcţii răspund de îndeplinirea
următoarelor obligaţii principale referitoare la calitatea
construcţiilor:
a) precizarea prin proiect a categoriei de importanta a
construcţiei;
b) asigurarea prin proiecte şi detalii
de execuţie a nivelului de calitate corespunzător cerinţelor
fundamentale, cu respectarea reglementărilor tehnice şi a clauzelor
contractuale;
----------
Lit. b) a art. 22 a fost modificată de lit. e) a art. II din LEGEA nr. 177 din
30 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2
iulie 2015, prin înlocuirea unei sintagme.
c) prezentarea proiectelor elaborate în faţa specialiştilor
verificatori de proiecte atestaţi, stabiliţi de către
investitor, precum şi soluţionarea neconformităţilor
şi neconcordanţelor semnalate;
d) elaborarea caietelor de sarcini, a instrucţiunilor tehnice
privind execuţia lucrărilor, exploatarea, întreţinerea şi
reparaţiile, precum şi, după caz, a proiectelor de urmărire
privind comportarea în timp a construcţiilor. Documentaţia privind
postutilizarea construcţiilor se efectuează numai la solicitarea
proprietarului;
e) stabilirea, prin proiect, a fazelor de
execuţie determinate pentru lucrările aferente cerinţelor
fundamentale şi participarea pe şantier la verificările de
calitate legate de acestea;
----------
Lit. e) a art. 22 a fost modificată de lit. e) a art. II din LEGEA nr. 177 din
30 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2
iulie 2015, prin înlocuirea unei sintagme.
f) stabilirea modului de tratare a
defectelor apărute în execuţie, din vina proiectantului, la
construcţiile la care trebuie să asigure nivelul de calitate
corespunzător cerinţelor fundamentale, precum şi urmărirea
aplicării pe şantier a soluţiilor adoptate, după
însuşirea acestora de către specialişti verificatori de proiecte
atestaţi, la cererea investitorului;
----------
Lit. f) a art. 22 a fost modificată de lit. e) a art. II din LEGEA nr. 177 din
30 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2
iulie 2015, prin înlocuirea unei sintagme.
g) participarea la întocmirea cărţii tehnice a
construcţiei şi la recepţia lucrărilor executate.
h) asigurarea asistenţei tehnice,
conform clauzelor contractuale, pentru proiectele elaborate, pe perioada
execuţiei construcţiilor sau a lucrărilor de intervenţie la
construcţiile existente;
----------
Lit. h) a art. 22 a fost introdusă de pct. 13 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
i) asigurarea participării obligatorie
a proiectantului coordonator de proiect şi, după caz, a
proiectanţilor pe specialităţi la toate fazele de execuţie
stabilite prin proiect şi la recepţia la terminarea lucrărilor.
----------
Lit. i) a art. 22 a fost introdusă de pct. 13 al art. I din LEGEA nr. 177 din
30 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2
iulie 2015.
ART. 22^1
Cheltuielile generate de efectuarea unor
lucrări suplimentare faţă de documentaţia
tehnico-economică aprobată, ca urmare a unor erori de proiectare,
sunt suportate de proiectant/proiectantul coordonator de proiect şi
proiectanţii pe specialităţi, persoane fizice sau juridice, în
solidar cu verificatorii proiectului, la sesizarea justificată a
investitorului şi/sau a beneficiarului în baza unui raport de
expertiză tehnică elaborat de un expert tehnic atestat.
----------
Art. 22^1 a fost introdus de pct. 14 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
Secţiunea 3
Obligaţii şi răspunderi ale executanţilor
ART. 23
Executantul lucrărilor de construcţii are următoarele
obligaţii principale:
a) sesizarea investitorilor asupra neconformităţilor şi
neconcordanţelor constatate în proiecte, în vederea
soluţionării;
b) începerea execuţiei lucrărilor numai la construcţii
autorizate în condiţiile legii şi numai pe baza şi în
conformitate cu proiecte verificate de specialişti atestaţi;
c) asigurarea nivelului de calitate
conceput şi realizat prin personal propriu, cu responsabili tehnici cu
execuţia autorizaţi;
----------
Lit. c) a art. 23 a fost modificată de lit. g) a art. II din LEGEA nr. 177 din
30 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2
iulie 2015, prin înlocuirea unei sintagme.
d) convocarea factorilor care trebuie să participe la verificarea
lucrărilor ajunse în faze determinante ale execuţiei şi
asigurarea condiţiilor necesare efectuării acestora, în scopul
obţinerii acordului de continuare a lucrărilor;
e) soluţionarea neconformităţilor, a defectelor şi a
neconcordanţelor apărute în fazele de execuţie, numai pe baza
soluţiilor stabilite de proiectant cu acordul investitorului;
f) utilizarea în execuţia
lucrărilor numai a produselor şi a procedeelor prevăzute în proiect,
certificate sau pentru care exista agremente tehnice, care conduc la realizarea
cerinţelor fundamentale, precum şi gestionarea probelor-martor;
înlocuirea produselor şi a procedeelor prevăzute în proiect cu altele
care îndeplinesc condiţiile precizate şi numai pe baza
soluţiilor stabilite de proiectanţi cu acordul investitorului;
----------
Lit. f) a art. 22 a fost modificată de lit. e) a art. II din LEGEA nr. 177 din
30 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2
iulie 2015, prin înlocuirea unei sintagme.
g) respectarea proiectelor şi a
detaliilor de execuţie pentru realizarea nivelului de calitate
corespunzător cerinţelor fundamentale;
----------
Lit. g) a art. 23 a fost modificată de lit. e) a art. II din LEGEA nr. 177 din
30 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2
iulie 2015, prin înlocuirea unei sintagme.
h) sesizarea, în termen de 24 de ore, a
Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C. în cazul procedurii unor
accidente tehnice în timpul execuţiei lucrărilor;
----------
Lit. h) a art. 23 a fost modificată de lit. b) a art. II din LEGEA nr. 177 din
30 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2
iulie 2015, prin înlocuirea unei sintagme.
i) supunerea la recepţie numai a
construcţiilor care corespund cerinţelor fundamentale de calitate
şi pentru care a predat investitorului documentele necesare întocmirii
cărţii tehnice a construcţiei;
----------
Lit. i) a art. 22 a fost modificată de lit. e) a art. II din LEGEA nr. 177 din
30 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2
iulie 2015, prin înlocuirea unei sintagme.
j) aducerea la îndeplinire, la termenele stabilite, a măsurilor
dispuse prin actele de control sau prin documentele de recepţie a
lucrărilor de construcţii;
k) remedierea, pe propria cheltuiala, a defectelor calitative
apărute din vina sa, atât în perioada de execuţie, cât şi în
perioada de garanţie stabilită potrivit legii;
l) readucerea terenurilor ocupate temporar la starea lor
iniţială, la terminarea execuţiei lucrărilor;
m) stabilirea răspunderilor tuturor participanţilor la
procesul de producţie - factori de răspundere, colaboratori,
subcontractanţi - în conformitate cu sistemul propriu de asigurare a
calităţii adoptat şi cu prevederile legale în vigoare.
Secţiunea 4
Obligaţii şi răspunderi ale
specialiştilor verificatori de proiecte, ale responsabililor tehnici cu
execuţia şi ale experţilor tehnici, autorizaţi
----------
Secţiunea 4 din Cap. III a fost modificată de lit. g) a art. II din LEGEA nr. 177 din
30 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2
iulie 2015, prin înlocuirea unei sintagme.
ART. 24
(1) Specialiştii verificatori de
proiecte atestaţi răspund în mod solidar cu proiectantul în ceea ce
priveşte asigurarea nivelului de calitate corespunzător
cerinţelor proiectului.
(2) Responsabilii tehnici cu execuţia
autorizaţi răspund, conform atribuţiilor ce le revin, pentru
realizarea nivelului de calitate corespunzător cerinţelor
fundamentale, la lucrările de construcţii pentru care sunt
angajaţi.
(3) Experţii tehnici atestaţi,
angajaţi pentru expertizarea unor proiecte, lucrări de
construcţii sau construcţii aflate în exploatare, răspund pentru
soluţiile date.
(4) Obligaţiile specialiştilor
atestaţi se stabilesc prin regulamente de aplicare a legii.
(5) În cazul producerii unor evenimente
deosebite din cauza unor factori naturali sau antropici, la solicitarea
Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C., experţii tehnici
atestaţi participă la evaluarea stării tehnice a construcţiilor
avariate în vederea stabilirii condiţiilor de utilizare în continuare ori
de dezafectare a acestora.
----------
Art. 24 a fost modificat de pct. 15 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
Secţiunea 5
Obligaţii şi răspunderi ale proprietarilor
construcţiilor
ART. 25
Proprietarii construcţiilor au următoarele obligaţii
principale:
a) efectuarea la timp a lucrărilor de întreţinere şi de
reparaţii care le revin, prevăzute conform normelor legale în cartea
tehnica a construcţiei şi rezultate din activitatea de urmărire
a comportării în timp a construcţiilor;
b) păstrarea şi completarea la zi a cărţii tehnice a
construcţiei şi predarea acesteia, la înstrăinarea construcţiei,
noului proprietar;
c) asigurarea urmăririi comportării în timp a
construcţiilor, conform prevederilor din cartea tehnica şi
reglementărilor tehnice;
d) efectuarea, după caz, de lucrări de reconstruire,
consolidare, transformare, extindere, desfiinţare parţială,
precum şi de lucrări de reparaţii ale construcţiei numai pe
baza de proiecte întocmite de către persoane fizice sau persoane juridice
autorizate şi verificate potrivit legii;
e) asigurarea realizării lucrărilor de intervenţii asupra
construcţiilor, impuse prin reglementările legale;
f) asigurarea efectuării lucrărilor din etapa de postutilizare
a construcţiilor, cu respectarea prevederilor în vigoare.
Secţiunea 6
Obligaţii şi răspunderi ale administratorilor şi ale
utilizatorilor construcţiilor
ART. 26
Administratorii şi utilizatorii construcţiilor au
următoarele obligaţii principale:
a) folosirea construcţiilor conform instrucţiunilor de
exploatare prevăzute în cartea tehnica a construcţiei;
b) efectuarea la timp a lucrărilor de întreţinere şi de
reparaţii care le revin conform contractului;
c) efectuarea de lucrări de intervenţie la construcţia
existenta în sensul prevederilor art. 18 alin. 2, numai cu acordul
proprietarului şi cu respectarea prevederilor legale;
d) efectuarea urmăririi comportării în timp a
construcţiilor conform cărţii tehnice a construcţiei
şi contractului încheiat cu proprietarul;
e) sesizarea, în termen de 24 de ore, a
Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C., în cazul unor accidente
tehnice la construcţiile în exploatare.
----------
Lit. e) a art. 26 a fost modificată de lit. b) a art. II din LEGEA nr. 177 din
30 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2
iulie 2015, prin înlocuirea unei sintagme.
Secţiunea 7
Obligaţii şi răspunderi în activitatea de cercetare
ART. 27
Unităţile care prestează activităţi de
cercetare în construcţii au următoarele obligaţii principale:
a) efectuarea de cercetări teoretice şi experimentale
preliminare, în vederea fundamentării reglementărilor tehnice în construcţii;
b) fundamentarea, elaborarea şi experimentarea de soluţii
tehnice, produse şi procedee noi pentru construcţii;
c) verificarea şi controlul noilor produse şi procedee la
solicitarea producătorilor, în vederea eliberării de agremente
tehnice, conform dispoziţiilor legale.
Secţiunea 8
Obligaţii şi răspunderi comune
ART. 28
Abrogat.
----------
Art. 28 a fost abrogat de pct. 16
al art. I din LEGEA nr. 177 din
30 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2
iulie 2015.
ART. 29
Proiectantul, specialistul verificator de
proiecte atestat, fabricanţii şi furnizorii de materiale şi
produse pentru construcţii, executantul, responsabilul tehnic cu
execuţia autorizat, dirigintele de şantier autorizat, expertul tehnic
atestat răspund potrivit obligaţiilor ce le revin pentru viciile
ascunse ale construcţiei, ivite într-un interval de 10 ani de la
recepţia lucrării, precum şi după împlinirea acestui
termen, pe toată durata de existenţă a construcţiei, pentru
viciile structurii de rezistenţă rezultate din nerespectarea normelor
de proiectare şi de execuţie în vigoare la data realizării ei.
----------
Art. 29 a fost modificat de lit. f) şi g) ale art. II din LEGEA nr. 177 din
30 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2
iulie 2015, prin înlocuirea unei sintagme.
ART. 29^1
Proiectanţii, precum şi
specialiştii atestaţi tehnico-profesional sau autorizaţi,
prevăzuţi la art. 6, au obligaţia să încheie asigurări
de răspundere civilă profesională, cu valabilitate pe durata
exercitării dreptului de practică.*)
----------
Art. 29^1 a fost introdus de pct. 17 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
──────────
*) Notă CTCE:
Conform alin. (1) al art.
III din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015 publicată în MONITORUL
OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015, "Prezenta lege intră în vigoare la
60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea
I, cu excepţia măsurilor prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. g)
şi art. 29^1, care intră în vigoare la 12 luni de la data
intrării în vigoare a prezentei legi".
──────────
ART. 29^2
Proiectanţii, precum şi
specialiştii atestaţi tehnico-profesional sau autorizaţi,
prevăzuţi la art. 6, au obligaţia de a pune la dispoziţia
autorităţilor de reglementare şi/sau de control în
construcţii, la solicitarea acestora, documentele întocmite în exercitarea
obligaţiilor ce le revin.
----------
Art. 29^2 a fost introdus de pct. 17 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
Secţiunea 9
Obligaţiile şi răspunderile
Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C.
----------
Titlul secţ. 9 a fost modificat de lit. b) a art. II din LEGEA nr. 177 din
30 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2
iulie 2015, prin înlocuirea unei sintagme.
ART. 30
Inspectoratul de Stat în Construcţii -
I.S.C. exercită controlul statului cu privire la aplicarea unitară a
prevederilor legale în domeniul calităţii construcţiilor, în
toate etapele şi componentele sistemului calităţii în
construcţii, constată contravenţiile, aplică
sancţiunile şi măsurile prevăzute de lege şi dispune
oprirea lucrărilor realizate necorespunzător.
----------
Art. 30 a fost modificat de pct. 18 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
ART. 30^1
Prin excepţie de la prevederile art.
30, Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Afacerilor
Interne, Administraţia Naţională a Penitenciarelor, Serviciul
Român de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Serviciul de
Telecomunicaţii Speciale şi Serviciul de Pază şi
Protecţie exercită controlul statului cu privire la aplicarea
unitară a prevederilor legale în domeniul calităţii construcţiilor,
în toate etapele şi componentele sistemului calităţii în
construcţii, constată contravenţiile, aplică
sancţiunile prevăzute de lege şi, după caz, dispun oprirea
lucrărilor realizate necorespunzător, pentru construcţiile,
amenajările şi instalaţiile aferente obiectivelor militare
şi speciale din cadrul acestora, prin structurile proprii de control, al
căror mod de organizare şi funcţionare se stabilesc prin ordine
ale conducătorilor instituţiilor respective.
----------
Art. 30^1 a fost introdus de pct. 19 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
CAP. IV
Sancţiuni
ART. 31
Proiectarea, verificarea, expertizarea,
realizarea unei construcţii ori executarea de modificări ale acesteia
fără respectarea reglementărilor tehnice privind stabilitatea
şi rezistenţa, dacă în acest fel este pusă în pericol
viaţa sau integritatea corporală a uneia ori mai multor persoane,
constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la un
an la 5 ani şi interzicerea unor drepturi.
Fapta prevăzută la alin. 1,
dacă a produs una ori mai multe dintre următoarele consecinţe:
pierderi de vieţi omeneşti, vătămare gravă a
integrităţii corporale sau a sănătăţii uneia ori
mai multor persoane, distrugerea totală sau parţială a
construcţiei, distrugerea ori degradarea unor instalaţii sau utilaje
importante ori alte consecinţe deosebit de grave, constituie
infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 10 ani
şi interzicerea unor drepturi.
Dacă faptele prevăzute la alin. 1
au fost săvârşite din culpă, limitele speciale ale pedepselor se
reduc la jumătate.
------------
Art. 31 a fost modificat de pct. 1 al art. 48 din LEGEA nr. 187 din 24 octombrie 2012
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 757 din 12 noiembrie 2012.
ART. 32
Abrogat.
-------------
Art. 32 a fost abrogat de pct. 2 al art. 48 din LEGEA nr. 187
din 24 octombrie 2012 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 757
din 12 noiembrie 2012.
ART. 33
În sensul prezentei legi, constituie
contravenţie următoarele fapte, dacă nu au fost
săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, să
constituie infracţiuni şi se sancţionează cu amendă,
astfel:
I. De la 10.000 lei la 20.000 lei:
a) executarea de modificări la
construcţie ori demolarea acesteia cu încălcarea prevederilor
referitoare la autorizarea şi executarea acesteia;
b) realizarea de modificări,
transformări, modernizări, consolidări fără proiect
verificat de specialişti atestaţi conform prevederilor legale şi
care pot afecta cerinţele fundamentale aplicabile;
c) încălcarea prevederilor referitoare
la cerinţele fundamentale aplicabile construcţiilor prevăzute în
reglementările tehnice în vigoare la data contractării
proiectării şi, respectiv, a execuţiei lucrărilor;
d) realizarea de construcţii
fără proiecte sau pe bază de proiecte neverificate de
specialişti atestaţi conform prevederilor legale;
e) recepţionarea construcţiei de
către investitor cu încălcarea prevederilor legale;
f) elaborarea de proiecte incomplete, care
prezintă soluţii neconforme sau care conţin neconcordanţe
între diferitele secţiuni ale acestora, care conduc la nerealizarea
nivelului de calitate al construcţiilor corespunzător cerinţelor
fundamentale aplicabile. Odată cu constatarea contravenţiei şi
aplicarea sancţiunii, proiectantul are obligaţia de a completa/reface
documentaţia tehnică, după caz, pe cheltuială proprie;
g) însuşirea de către
specialişti verificatori de proiecte atestaţi a proiectelor
incomplete, care prezintă soluţii neconforme sau care conţin
neconcordanţe între diferitele secţiuni ale acestora, care conduc la
nerealizarea nivelului de calitate al construcţiilor corespunzător
cerinţelor fundamentale aplicabile;
h) elaborarea de expertize tehnice
incomplete, care nu respectă prevederile reglementărilor tehnice în
vigoare la data contractării acestora, precum şi stabilirea unor
soluţii care conduc la încălcarea prevederilor referitoare la
cerinţele fundamentale aplicabile;
i) interzicerea sau obstrucţionarea
efectuării controlului calităţii în construcţii,
neprezentarea documentelor şi a actelor solicitate de persoanele cu
atribuţii de control şi/sau de autorităţile competente,
conform prevederilor legale.
II. De la 5.000 lei la 10.000 lei:
a) neasigurarea verificării
execuţiei lucrărilor de construcţii prin specialişti
diriginţi de şantier autorizaţi sau care deţin certificate
echivalente, recunoscute în condiţiile legii;
b) organizarea necorespunzătoare
şi neaplicarea sistemului de management al calităţii, precum
şi realizarea de construcţii fără specialişti
responsabili tehnici cu execuţia autorizaţi sau care deţin
certificate echivalente, recunoscute în condiţiile legii;
c) depăşirea de către
verificatorii de proiecte atestaţi, experţii tehnici atestaţi,
auditorii energetici pentru clădiri atestaţi, responsabilii tehnici
cu execuţia autorizaţi şi diriginţii de şantier
autorizaţi a competenţelor pe domenii, subdomenii,
specialităţi sau grade profesionale pentru care sunt
atestaţi/autorizaţi şi/sau neîndeplinirea obligaţiilor ce
le revin potrivit reglementărilor în vigoare;
d) neîndeplinirea obligaţiilor
stabilite prin regulamentele şi procedurile elaborate în aplicarea
prezentei legi, privind realizarea şi menţinerea cerinţelor
fundamentale în etapele de realizare a construcţiilor, de exploatare
şi intervenţii la construcţiile existente şi în etapa de
postutilizare a acestora de către factorii implicaţi, potrivit
responsabilităţilor fiecăruia;
e) nepredarea cărţii
construcţiei de către investitor proprietarului, respectiv
documentaţia privind proiectarea şi documentaţia privind
execuţia, la recepţia la terminarea lucrărilor, iar
documentaţia privind recepţia şi documentaţia privind
urmărirea comportării în exploatare şi intervenţii asupra
construcţiei, la recepţia finală a lucrărilor de
construcţii;
f) neexecutarea obligaţiilor privind
urmărirea comportării în exploatare a construcţiilor de
complexitate şi importanţă deosebită, referitoare la
cerinţa fundamentală rezistenţă mecanică şi
stabilitate;
g) necompletarea şi nepăstrarea
cărţii tehnice a construcţiei conform prevederilor legale;
h) neexecutarea obligaţiilor privind
urmărirea comportării în exploatare a construcţiilor şi
neexecutarea, în condiţiile legii, a lucrărilor de reparaţii
şi consolidări;
i) neamenajarea terenurilor ocupate
temporar pentru aducerea lor la starea iniţială, la terminarea
lucrărilor de construcţii;
j) neaplicarea de către executant a
soluţiilor stabilite, în condiţiile legii, de proiectant sau expert
tehnic atestat, pentru rezolvarea neconformităţilor, defectelor ori
neconcordanţelor apărute în timpul execuţiei
construcţiilor, respectiv a lucrărilor de intervenţie la
construcţiile existente.
III. De la 1.500 lei la 5.000 lei:
a) neprecizarea în proiect a categoriei de
importanţă a construcţiei şi nestabilirea fazelor
determinante supuse controlului calităţii;
b) prevederea în proiect sau utilizarea
unor produse necertificate sau pentru care nu există agremente tehnice la
lucrări la care trebuie să se asigure nivelul de calitate
corespunzător cerinţelor fundamentale aplicabile;
c) nerespectarea prin proiecte a nivelului
de calitate corespunzător cerinţelor fundamentale aplicabile;
d) neconvocarea factorilor care trebuie
să participe la verificarea lucrărilor ajunse în faze determinante
ale execuţiei şi neasigurarea condiţiilor de verificare;
e) lipsa nemotivată de la verificarea
lucrărilor ajunse în faze determinante, ca urmare a convocării
făcute de executant;
f) neîndeplinirea obligaţiei
proiectantului de a stabili soluţii pentru remedierea defectelor sesizate,
referitoare la cerinţele fundamentale aplicabile;
g) nesesizarea Inspectoratului de Stat în
Construcţii - I.S.C. în cazul producerii unor accidente tehnice la
construcţiile în execuţie, precum şi la cele în exploatare;
h) neîndeplinirea, la termenul stabilit, a
măsurilor cuprinse în actele de control;
i) refuzul experţilor tehnici
atestaţi de participare la evaluarea stării tehnice a unor
construcţii avariate din cauza unor factori naturali sau antropici, la
solicitarea Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C.
----------
Art. 33 a fost modificat de pct. 20 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
ART. 33^1
(1) Odată cu aplicarea amenzii, de
către persoanele cu atribuţii de control din cadrul Inspectoratului
de Stat în Construcţii - I.S.C., pentru contravenţiile prevăzute
la art. 33, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei
Publice poate dispune prin ordin al ministrului, ca sancţiune
complementară, suspendarea dreptului de practică al specialiştilor
atestaţi care desfăşoară activitate în construcţii,
pentru o perioadă cuprinsă între 6 luni şi 12 luni,
proporţional cu nivelul amenzii aplicate şi în funcţie de natura
şi gravitatea faptei.
(2) Inspectoratul de Stat în
Construcţii - I.S.C. poate dispune ca sancţiune complementară, odată
cu aplicarea amenzii pentru contravenţiile prevăzute la art. 33,
suspendarea dreptului de practică al specialiştilor autorizaţi
care desfăşoară activitate în construcţii pentru o
perioadă cuprinsă între 6 luni şi 12 luni, proporţional cu
nivelul amenzii aplicate şi în funcţie de natura şi gravitatea
faptei, cu avizul prealabil al Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Administraţiei Publice.
----------
Art. 33^1 a fost introdus de pct. 21 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
ART. 34
(1) Sancţiunile contravenţionale
prevăzute la art. 33 se aplică atât persoanelor juridice, cât şi
persoanelor fizice.
(2) În condiţiile prezentei legi,
contravenientul poate achita jumătate din minimul amenzii stabilite prin
procesul-verbal de contravenţie, în termen de 48 de ore de la data
luării la cunoştinţă a sancţiunii
contravenţionale.
----------
Art. 34 a fost modificat de pct. 22 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
ART. 35
(1) Constatarea contravenţiilor
prevăzute la art. 33 şi aplicarea sancţiunilor se fac de
către persoane cu atribuţii de control din cadrul Inspectoratului de
Stat în Construcţii - I.S.C., iar, în cazurile prevăzute la art. 301,
de către persoanele împuternicite de Ministerul Apărării
Naţionale, Ministerul Afacerilor Interne, Administraţia Naţională
a Penitenciarelor, Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de
Informaţii Externe, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale şi
Serviciul de Pază şi Protecţie.
(2) Dreptul de a aplica amenzile
prevăzute la art. 33 se prescrie în termen de 3 ani de la data
săvârşirii faptei.
----------
Art. 35 a fost modificat de pct. 23 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
ART. 36
Contravenţiilor prevăzute la art. 33 le sunt aplicabile dispoziţiile
Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare.
----------
Art. 36 a fost modificat de pct. 24 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
Cap. V
Dispoziţii finale şi tranzitorii
ART. 37
Abrogat.
----------
Art. 37 a fost abrogat de pct. 25 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
ART. 38
(1) Regulamentele cu privire la
componentele sistemului calităţii în construcţii se
elaborează de Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Administraţiei Publice şi se aprobă prin hotărâri ale
Guvernului.
(2) Procedurile pentru aplicarea
regulamentelor prevăzute la alin. (1) şi, după caz,
instrucţiuni în aplicarea acestora se aprobă prin ordin al
ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice.
----------
Art. 38 a fost modificat de pct. 26 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
ART. 39
Prin excepţie de la art. 13,
proiectele pentru locuinţele unifamiliale parter şi anexele
gospodăreşti din proprietatea persoanelor fizice, situate în mediul
rural şi în satele aparţinătoare municipiilor şi
oraşelor, precum şi construcţiile provizorii pentru care nu se
emit autorizaţii de construire nu se supun verificării de către
verificatori de proiecte atestaţi.
----------
Art. 39 a fost modificat de pct. 27 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
ART. 40
(1) Investitorii sau proprietarii au
obligaţia să vireze către Inspectoratul de Stat în
Construcţii - I.S.C. o sumă echivalentă cu o cotă de 0,5%
din valoarea autorizată, fără TVA, a lucrărilor pentru
realizarea construcţiilor noi şi a lucrărilor de
intervenţie la construcţiile existente pentru care se emit, în
condiţiile legii, autorizaţii de construire/desfiinţare, cu
excepţia investitorilor/proprietarilor care realizează lucrări
de intervenţie pentru consolidarea clădirilor de locuit încadrate în
clasa I de risc seismic.
(2) Suma echivalentă cotei de 0,5%
prevăzută la alin. (1) se determină şi se virează
către Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C. astfel:
a) 50% din suma echivalentă cotei de
0,5% aplicate valorii lucrărilor autorizate se virează, de către
investitori sau proprietari, la data transmiterii la Inspectoratul de Stat în
Construcţii - I.S.C. a înştiinţării privind data începerii
lucrărilor autorizate, astfel cum este prevăzut în Legea nr. 50/1991 privind autorizarea
executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare;
b) suma rezultată ca
diferenţă dintre suma echivalentă cotei de 0,5% aplicate valorii
finale, fără TVA, a lucrărilor executate şi suma
virată potrivit prevederilor lit. a) se virează de către
investitori sau proprietari la data semnării procesului-verbal de
recepţie la terminarea lucrărilor.
(3) Întârzierea la plată a sumelor
stabilite potrivit prevederilor alin. (2) lit. a) şi b) se
penalizează cu 0,15% pe zi de întârziere.
(4) Inspectoratul de Stat în
Construcţii - I.S.C. utilizează 50% din fondul astfel constituit
pentru îndeplinirea atribuţiilor, potrivit prevederilor legale, şi
virează lunar 50% din acest fond în contul Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Administraţiei Publice.
(5) Sumele virate de Inspectoratul de Stat
în Construcţii - I.S.C., în condiţiile prezentei legi, se constituie
în venituri proprii ale Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Administraţiei Publice din care se efectuează cheltuieli curente
şi cheltuieli de capital pentru:
a) activitatea de reglementare în
construcţii, cuprinzând contractarea elaborării de reglementări
tehnice şi de activităţi specifice de reglementare;
b) executarea prin Compania
Naţională de Investiţii «C.N.I.» - S.A. a unor categorii de
servicii şi lucrări în cadrul «Programului naţional de
construcţii de interes public sau social»;
c) activitatea de atestare tehnico-profesională
a specialiştilor în construcţii;
d) organizarea şi gestionarea bazelor
de date specifice privind construcţiile, reglementările tehnice,
organismele notificate/desemnate/acreditate/abilitate, produsele pentru
construcţii şi specialiştii cu activitate în construcţii
atestaţi tehnico-profesional.
(6) Disponibilităţile la finele
anului din veniturile proprii se reportează în anul următor şi
au aceeaşi destinaţie.
(7) Cheltuielile de personal includ plata
indemnizaţiei de participare a specialiştilor în calitate de membri
în comitetele/comisiile/consiliile pentru avizări din punct de vedere
tehnic, precum şi în comisiile de examinare pentru atestarea tehnico-profesională
a specialiştilor cu activitate în construcţii.
(8) Cuantumul indemnizaţiei de
participare a specialiştilor, ca membri în comitetele/comisiile/consiliile
prevăzute la alin. (7), se aprobă prin ordin al ministrului
dezvoltării regionale şi administraţiei publice, odată cu
aprobarea regulamentelor de organizare şi funcţionare ale acestora,
în conformitate cu actele normative privind salarizarea personalului din
instituţiile de învăţământ superior.
(9) Cheltuielile necesare evaluării
conformităţii produselor pentru construcţii, evaluării
tehnice europene pentru produse pentru construcţii, elaborării
şi avizării agrementelor tehnice în construcţii, atestării
tehnico-profesionale şi autorizării specialiştilor cu activitate
în construcţii, autorizării şi acreditării laboratoarelor
în construcţii, verificării proiectelor şi execuţiei
lucrărilor de construcţii, expertizării tehnice a proiectelor
şi construcţiilor, certificării performanţei energetice
şi auditul energetic al clădirilor, inspecţiei tehnice în
exploatare a echipamentelor şi utilajelor tehnologice, precum şi a
instalaţiilor pentru construcţii, managementului calităţii
în construcţii, verificărilor metrologice, recepţiei
lucrărilor, urmăririi comportării în exploatare şi
intervenţiei la construcţiile existente, precum şi
postutilizării construcţiilor se suportă de către factorii
interesaţi.
----------
Art. 40 a fost modificat de pct. 28 al art. I din LEGEA nr. 177 din 30 iunie 2015
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 2 iulie 2015.
ART. 41
Pe data intrării în vigoare a prevederilor prezentei legi se abroga
Legea nr. 8/1977
privind asigurarea durabilităţii, siguranţei în exploatare,
funcţionalităţii şi calităţii
construcţiilor, Ordonanţa
Guvernului nr. 2/1994 privind calitatea în construcţii, precum
şi orice alte dispoziţii contrare.
Aceasta lege a fost adoptată de Camera Deputaţilor în
şedinţa din 27 decembrie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (1) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI
DEPUTAŢILOR
MARŢIAN DAN
Aceasta lege a fost adoptată de Senat în şedinţa din 29
decembrie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din
Constituţia României.
PREŞEDINTELE SENATULUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
-------